Etický kódex
Preambula
- Etický kódex Slovenskej komory homeopatov o.z. (ďalej ako Etický kódex) formuluje primárne princípy, ktoré regulujú homeopatické poradenstvo a kompetencie klasického homeopata. Etický kódex vytvára základný rámec pre prax jednotlivých homeopatov, nezohľadňuje špecifické aspekty a situácie, ktoré môžu vzniknúť v každodennej praxi.
- Primárnym cieľom etického kódexu je udržanie vysokých profesionálnych štandardov a ochrana záujmov všetkých zúčastnených strán.
- Etický kódex je záväzný pre všetkých homeopatov registrovaných v Slovenskej komore homeopatov o.z.
Klasická homeopatia
- Klasická homeopatia je holistická terapeutická metóda, ktorá vníma každého človeka ako jedinečnú osobnosť.
- Klasická homeopatia vychádza z princípov homeopatickej terapie, ktoré sformuloval Dr. Samuel Hahnemann a to najmä z princípu podobnosti, podľa ktorého sa podobné lieči podobným.
- V závislosti na okolnostiach môže byť homeopatická terapia alternatívnou alebo doplnkovou terapiou pri chronických aj náhlych ťažkostiach.
Homeopatické poradenstvo
- Cieľom homeopatického poradenstva je bezpečné, spoľahlivé a trvalé zlepšenie kvality života klienta.
- Homeopat poskytuje homeopatické poradenstvo poctivo a dôstojne, zohľadňujúc najlepšie záujmy svojho klienta.
- Homeopat používa v procese výberu najvhodnejšieho homeopatika najmä materie mediky (opisy homeopatík) a homeopatické repertóriá (štrukturované prehľady symptómov), oboje často v podobe profesionálnych počítačových programov.
- Homeopat pri výkone praxe nepoužíva diagnostické pomôcky, meracie zariadenia, kyvadlá.
- Homeopat neposudzuje prácu ošetrujúceho lekára klienta. Nevyjadruje sa k diagnostike, liečebným postupom ani k prípravkom, ktoré klientovi odporučil ošetrujúci lekár. Nezasahuje do lekárom predpísanej liečby, nevysadzuje alopatickú liečbu lekára.
- Homeopat neodrádza klienta od iných terapeutických postupov, pre ktoré sa klient dobrovoľne rozhodne.
- Homeopat musí vedieť klientovi vysvetliť, aké sú realistické očakávania; poradiť, kedy je homeopatia nevhodná, a pomôcť mu zvážiť iné možnosti.
- Homeopat je zodpovedný za svoj osobný a odborný vývoj formou ďalšieho vzdelávania v oblasti homeopatickej teórie a praxe, odborných stretnutí a kolegiálnej spolupráce.
- Homeopat považuje všetky informácie, ktoré počas homeopatických konzultácií získal od klienta, prípadne od jeho sprievodu za dôverné a v tomto duchu k nim pristupuje.
- Homeopat pristupuje v špecifických situáciách, ktoré nie sú usmernené týmto Etickým kódexom podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia.
Kompetencie homeopata
- Homeopat vykonáva prax len v rámci svojich kompetencií.
- Hranice kompetencie homeopata sú dané rozsahom jeho vzdelania a klinickej praxe.
- Homeopati, ktorí nemajú úplné lekárske vzdelanie, nie sú kvalifikovaní na stanovenie lekárskej diagnózy a vykonávať postupy, na ktoré nemajú kvalifikáciu.
- Homeopat nenaznačuje spôsobom vyjadrovania a správania, ak nie je lekár, že ním je (napríklad používaním biely plášťa, fonendoskopu alebo otoskopu, lekárskeho fyzikálneho vyšetrenia – počúvanie, poklep), nepoužíva slová ambulancia, ordinácia, pacient.
- Homeopat môže tiež ponúkať iné doplnkové terapie. Ak je ponúknutá iná terapia, musí informovať klienta pred liečbou o inej terapii, musí jasne oddeliť, kde končí homeopatická terapia a začína iná terapia a k nej uviesť svoju príslušnú kvalifikáciu.
- Homeopat sa na verejnosti ani pred klientom nevyjadruje hanlivo o iných homeopatoch alebo lekároch, ani ich iným spôsobom neznevažuje.
Reklama, publicita, médiá
- Registrovaný homeopat nesmie zverejňovať zavádzajúcu reklamu a nepravdivé informácie o svojej praxi. Reklama musí byť čestná, slušná, zákonná a pravdivá.
- Obsah reklamy a spôsob jej šírenia nesmie vytvárať na potenciálnych klientov nátlak, aby sa poradili alebo vyhľadali liečbu u registrovaného homeopata.
- Profesionálna reklama musí byť vecná a nesmie sa snažiť zavádzať alebo klamať, ani uvádzať nereálne alebo extravagantné tvrdenia; ani vytvárať dojem, že člen je špecialista na liečbu konkrétneho ochorenia.
- Publicita homeopata musí byť formulovaná tak, aby nezneužívala dôveru verejnosti a nezneužívala jej nedostatok skúseností alebo znalostí, či už v otázkach zdravia alebo praxe.
- Homeopat pravdivo informuje, písomne aj ústne, o tom, čo ako profesionálny a registrovaný člen SKH ponúka a čo ponúka homeopatická terapia.
- Reklama môže poukazovať na osobitné záujmy, ale nesmie si robiť nároky na nadradenosť alebo znevažovať profesionálnych kolegov alebo iných odborníkov.
- Všetky kazuistiky, odborné články a prednášky by mali byť prezentované jasne, čestne a bez skreslenia.
- Homeopat nesmie sľubovať vyliečenie žiadnej z chorôb, či už implicitne alebo explicitne.
- V reklame nesmú byť použité slová, frázy alebo ilustrácie, ktoré by naznačovali, že akýkoľvek stav bude vyliečený.